Per 1 januari 2025 wijzigt de wijze van betalingen rond de rondzendingen. Deze wijziging is bedoeld om het proces voor de deelnemers en de penningmeester eenvoudiger te maken.
Vanaf 2025 hoeft het totaal bedrag aan uitgenomen zegels niet meer direct overgemaakt te worden naar de bankrekening van de vereniging. In plaats daarvan zal de penningmeester regelmatig, maar minimaal in de maanden juni en december, per deelnemer een overzicht produceren van het totaalbedrag van de uitgenomen zegels in de voorafgaande periode. De deelnemer wordt dan verzocht dit bedrag aan de vereniging over te maken.
De reden achter deze wijziging is als volgt: gedurende het jaar ontvangt de penningmeester talloze, vaak hele kleine bedragen op de rekening voor uitgenomen zegels. Het vergt ontzettend veel werk om al deze bedragen te controleren en te matchen. Bovendien worden er soms fouten gemaakt bij het optellen van de bedragen, die door onze administratrice, mevrouw Inge Wiebes, worden gecorrigeerd. Dit leidt dan tot verzoeken om de verschillen alsnog bij te betalen of terug te storten.
Met de voorgestelde verandering willen we deze controle en de bijkomende administratieve handelingen aanzienlijk vereenvoudigen. Het zal ook leiden tot lagere bankkosten.
Deze wijziging heeft geen invloed op de controles door mevrouw Inge Wiebes. Zij blijft zoals gebruikelijk elke rondzending controleren op de juistheid van het uitnemen, afstempelen en de berekening van de te betalen bedragen per doos met rondzendboekjes. Eventuele verschillen met de opgeschreven bedragen zullen aan de betreffende deelnemer worden gemeld. Correctiebetalingen hoeven echter niet meer apart te worden overgemaakt, aangezien de penningmeester de juiste bedragen direct in het persoonlijke ‘rekening-courant’ zal verwerken.
Dick H. Ahles
Penningmeester Postzegelvereniging De Post-Hoorn